Competentie ontwikkeling


CITIZENSHIP

Ik ben mij het afgelopen jaar niet heel erg bewust geweest van de competentie 'Citizenship'. Waarschijnlijk ben ik er onbewust zeker wel mee bezig geweest, maar heb ik dit nooit echt op papier gezet. Ik vind het daarom erg lastig om deze competentie te beschrijven. Tijdens het volgende jaar wil ik hier meer bewust mee bezig gaan. 

COMMUNICATION

Tijdens mijn bestuursjaar heb ik veel focus gelegd op de communicatie. Ik had de functie Algemeen Secundus - Externus. Ik bewaakte het contact met de externe partijen zoals andere verenigingen, bestuurders van Windesheim, organisatie van Buro Ruis, Het vliegende paard, etc. Ik moest mij bewust zijn van het schakelen tussen een informele of formele setting, gesprek of vergadering, en hier ook naar handelen. In het begin was dit nog wel eens lastig. Ik ben hier heel erg in ontwikkeld. Zo heb ik gebruik gemaakt van verschillende communicatiemogelijkheden. Ik heb onwijs veel communicatie via de mail gedaan, ik heb presentaties gegeven, vergaderingen geleid, gespard over ideeën en mijn ideeën gepitcht. Zoals in de reflectie van mijn bestuursleden terug te zien is, heb ik geleerd hoe ik mijn mening kan beargumenteren. Hier ben ik het zeker mee eens, omdat ik in het verleden vooral handelde vanuit mijn ideeën, zonder hier een duidelijke argumentatie voor te hebben. Ik heb veel moeten schakelen tussen verschillende doelgroepen. De ene dag gaf ik les in groep 7, had ik te maken met de leerlingen, docenten en directeur. De andere dag zat ik in een vergadering met de directrice van BMR, een overleg met de dienstdirecteuren van Windesheim, was ik de open dagen aan het organiseren met bestuurders of begeleidde ik de leden van de studentenvereniging op de open dagen. Vele van hen hadden al zoveel meer levenservaring dan ik, waren al zoveel stappen verder dan ik. Toch hebben zij aan het eind van het jaar aangegeven ook geleerd te hebben van mij, wat ik een heel groot compliment vind. 

COLLABORATION

Naast mijn bestuursjaar heb ik een mooie PC gedaan met Bas, Tim W en Brian. Tijdens deze PC zijn wij bezig geweest met het coachen van de eerste jaars en hebben wij een theoretische kader ontworpen. We besloten om op te splitsen en de studenten te verdelen onder vieren. Bas en ik besloten om samen een groepje te coachen, zodat we elkaar mooi konden aanvullen. We hebben elkaars sterke kanten besproken en hierop ingespeeld. Daaruit zijn iedere keer weer ideeën en oplossingen gekomen om de coachees verder op weg te helpen. Ook was het voor ons een stok achter de deur. We spoorden elkaar aan om aan de slag te gaan met de PC en maakten hier ook afspraken over. Samen waren we betrokken bij het proces van de ontwikkeling van deze PC. Uiteindelijk hebben we met z'n vieren een theoretische kader ontworpen. Dit was soms nog wel eens lastig, omdat we andere tijden hadden waarop we aanwezig konden zijn. Uiteindelijk hebben we gekeken naar wat ons interessant zou lijken om te onderzoeken. Hier kwamen vier verschillende onderwerpen uit wat uiteindelijk goed op elkaar aansloot. We hebben samen gespard over de inhoud van de coaching, maar deze verschilden met elkaar, omdat we allemaal op een andere manier zouden gaan coachen. De gezamenlijke verantwoordelijkheid lag dan ook vooral bij het theoretische kader. Om tot een eindresultaat te komen, zijn we op een gegeven moment streng geweest tegen elkaar en hebben we voor onszelf deadlines gesteld. Ondanks wat vertraging hier en daar, zijn we gekomen tot een theoretische kader waar we trots op mogen zijn. We zijn open naar elkaar geweest, hebben onze frustraties geuit en hebben duidelijke afspraken gemaakt. Dit zorgde voor een positieve ontwikkeling voor ons binnen onze PC en dus ook een positieve ontwikkeling op de competentie Collaboration.
Als ik dan kijk naar de samenwerking binnen mijn bestuur, ben ik voortdurend bezig geweest met verantwoordelijkheid, maar ook een luisterend oor geven aan de ander. Ik heb ervoor gezorgd dat we open naar elkaar zijn, dat we naar elkaars mening en standpunten luisteren, dat we samenwerken als een effectief werkend team. Ik heb geprobeerd mij vooral te focussen op het geven van positieve feedback. Helaas had ik een bestuur wat niet goed reageerden op feedback, wat niet zijn verantwoordelijkheid nam en wat vooral niet luisterden naar elkaar of de vereniging. Hierin had ik meer moeten kijken naar mijn eigen grenzen, ik nam veel te veel verantwoordelijkheid naar de vereniging toe. Ondanks dat zoveel leden dit tegen mij zeiden, bleef ik eigenwijs doorgaan omdat ik niet wilde 'falen'. Een mooi ontwikkelpunt voor volgend jaar, luister ook naar een ander, blijf niet doorgaan als het niet meer gaat, ik moet mijn eigen grenzen leren kennen en ook aangeven waar mijn grens ligt op dat moment. 

CHARACTER

Character, misschien wel de competentie waar ik het meest in ben gegroeid, achteraf gezien. Doorzettingsvermogen is wat mij het hele jaar op de been heeft gehouden. Mijn doorzettingsvermogen komt denk ik uit mijn grote verantwoordelijkheidsgevoel die ik altijd bij mij draag. Een hele grote kwaliteit van mij, wat ook kan lijden tot een valkuil. Omdat ik zo'n groot verantwoordelijkheidsgevoel heb naar anderen, maar ook naar mijzelf, blijf ik doorgaan tot de opdracht voor mij voldaan is. Tijdens de cognitieve gedragstherapie die ik momenteel volg, krijg ik hier heel veel handvatten voor. Op een gegeven moment was mijn agenda zo vol, dat ik letterlijk drie uur ontspanning had in een week. Ik volgde de opleiding, ik liep stage, had twee baantjes (waarvan een in de horeca), mijn oma die na een heftig ziektebed is overleden en een bestuursjaar wat ik zo ongeveer in mijn eentje draaiende probeerde te houden. Naast de grote tegenslagen ben ik doorgegaan. Ik heb veel lef getoond, maar ben ook bewust bezig geweest met volharding. Ik bleef volhouden waaraan ik begonnen was. Zo ook mijn stage. Hierin heb ik helaas de verantwoordelijkheid over mijn eigen leren onbewust losgelaten. Het gevolg hiervan is dat ik nu een half jaar heb gehad om te reflecteren op deze stage en het afgelopen jaar. Ik heb de ruimte gekregen om hier de tijd voor te nemen, wat voor mij de 'redding' is geweest. Ik weet nu wat ik in het vervolg anders zou doen, maar ook hoe ik dit ga doen. Deze tegenslagen hebben bij mij uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik nu met meer motivatie naar school ga, ik heb het gevoel dat ik mijzelf beter ken.
Ik denk dat ik te weinig gericht feedback heb gevraagd en ontvangen. Ik liet de kritiek over mij heen komen op stage, probeerde hier iets mee te doen, maar stond hier eigenlijk helemaal niet achter. Ik heb gemerkt dat wanneer ik heel erg veel te doen heb en het eigenlijk niet meer overzie, ik een uitweg zoek om het te ontwijken. In mijn geval was dit borrelen en stappen. Ik blokkeerde dan vooral school, omdat ik ook 'ontspanning' nodig had. Nu zie ik dat wel anders! Mede dankzij de therapie die ik volg. Ik ben mij meer bewust van mijn eigen gedrag, mijn eigen identiteit. Op een gegeven moment werd ik 'geleefd', mijn leven bestond uit voor mijn gevoel een agenda van een ander. Ik ben mij bewust geworden van mijn eigen leervragen en wil hier actief mee aan de slag gaan het komende jaar. Zoals te zien in de reflectie van mijn @practice, heb ik voor mijzelf een visie ontworpen op het begeleiden en lesgeven van de leerling. Ik heb gezien, gevoeld en meegemaakt hoe de begeleiding niet moet, dit buig ik om naar wat ik belangrijk vind binnen het onderwijs. In het komende jaar wil ik mij meer richten op de veranderkunde en de innovatie rondom deze ontwikkeling. Vanaf dit jaar krijgen we hier ook meer les in. 

CREATIVITY

Tijdens dit jaar heb ik veel initiatief getoond. Het eerste halfjaar, de stage die ik liep bij de Link-klassen, heb ik bijvoorbeeld een zelfstandigheidstraining ontworpen en heb ik de begeleiding van de staatsexamens Nederlands opgepakt. Dit waren de vraagstukken die lagen bij de school. De stagiaires die tegelijk met mij stage liepen op deze school, kwamen voornamelijk uit het mbo, de zorgsector. Ik vond het heel waardevol om te zien hoe wij gezamenlijk, met onze verschillende specialisaties, samen een mooi onderwijs creëerden. Ik heb een student begeleid in zijn begeleiding voor de staatsexamens Engels, door middel van de ervaring die ik al heb en de expertise vanuit de examentrainingen die ik geef via mijn werk. We hebben gezamenlijk gekeken naar de behoeften van de leerlingen, de docenten en de school. De zelfstandigheidstraining was een groot succes, deze wordt nu nog gegeven op de school. De examentrainingen moest ik na een halfjaar overdragen aan een andere student, omdat ik een switch maakte van stage. Ik heb verschillende opdrachten en oefeningen gebundeld en overgedragen aan deze student. Aan het einde van het jaar kreeg ik het goede nieuws dat alle leerlingen die bij mij in de groep gestart zijn, zijn geslaagd voor hun staatsexamen Nederlands! 
Er speelden heel veel differentiatie mee bij deze begeleiding. Vier uur in de week begeleidde ik de leerlingen, alle niveaus tegelijk. Ik had dus vmbo, havo en vwo tegelijk tijdens mijn begeleiding. Dit zorgde er bij mij vooral voor dat ik veel deed vanuit de ervaring die ik heb, maar ook vanuit mijn eigen intuïtie. Ik besprak met de leerling wat hij/zij van mij verwacht die dag en speelde daar vervolgens op in. Af en toe zorgde dit voor wat chaos, maar wel min of meer een georganiseerde chaos. Het was heel erg fijn dat ik hierin niet 'gecontroleerd' werd. De docenten merkten dat de leerlingen het heel fijn vonden en zich ontwikkelden, zij gaven mij de ruimte en het vertrouwen om mijn eigen onderwijs toe te passen op de leerlingen. Aan het einde van de zelfstandigheidstraining heb ik een evaluatie gehouden met de leerlingen. Bij de begeleiding rondom de staatsexamens heb ik tussendoor, aan het einde van elke sessie geëvalueerd. Uiteindelijk heb ik mijn producten aangeleverd bij de school, wat zorgde voor veel positieve reacties. 

CRITICAL THINKING

Critical Thinking kan ik vooral reflecteren via de reflectie op mijn stage en de theoretische kader rondom de PC. Eigenlijk ben ik mij sinds dit jaar pas bewust van het nut van gebruik van literatuur. Zelf vind ik dit heel erg zonde en jammer, dat ik nu pas het inzicht heb gekregen. Toch ben ik blij dat ik tot dit inzicht ben gekomen. Als ik dit portfolio vergelijk met al mijn vorige portfolio's, zie ik een hele grote vooruitgang wat betreft het gebruik van literatuur. Ik heb minder literatuur opgezocht bij mijn ervaring, maar ik ben gaan handelen vanuit wat er in de literatuur beschreven staat. Dit jaar gebeurde dit nog vooral achteraf, volgend jaar wil ik hier verder mee bezig gaan. Vooral als ik kijk naar de literatuur over het gedrag van de leerling, kan ik hier meer uithalen dan ik nu al weet. Bij mijn reflectie @practice ben ik heel erg bewust bezig geweest met het reflecteren van mijn eigen gedrag, in relatie tot mijn leerlingen, en vooral in de relatie tot mijn stagebegeleider. Voor de theoretische kader van de PC ben ik vooral bezig geweest met de betrouwbaarheid van de bronnen. Dit door middel van het gebruik van meerdere bronnen omtrent een thema of argumentatie. Zo heb ik ervoor gezorgd dat ik een betrouwbaar stuk kon aanleveren. 

PEDAGOGISCH BEKWAAM

Tijdens beide stages heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met een band opbouwen met de leerlingen. Bij mijn eerste stage was het heel erg belangrijk, omdat ik te maken kreeg met leerlingen in de klas die kampen met een angststoornis, suïcidale gedachten. Deze leerlingen konden niet meekomen in het reguliere onderwijs, waardoor ze thuis kwamen te zitten. Ik heb in het begin veel spelletjes gedaan, ik ben het gesprek met hen aangegaan. Waar willen ze heen, wat willen ze straks doen? Ik heb mij minder gefocust op de problemen die deze leerlingen met zich meedragen. Met de leerlingen die het lastig vonden om een gesprek te voeren en zich open te stellen, ben ik meegegaan naar de kinderboerderij, of ik ben een rondje met hen gaan lopen. Ik merkte dat wanneer ik het gesprek begon over het konijntje wat ze vasthouden oid, zij hier heel goed over konden vertellen. Vervolgens heb ik een overgang gemaakt naar het persoonlijke gesprek. Dit werkte heel erg goed. Ik was continue met de leerling in gesprek over wat voor begeleiding zij van mij verwachtten. We keken samen naar de ontwikkeling en de doelen die de leerling voor zichzelf had gesteld. Ik heb leerlingen gestimuleerd om toch naar school te komen, ondanks dat zij niet lekker in hun vel zat. Toch viel dit af en toe best tegen. Ik had een jongen in de klas die gewoon een hekel had aan Nederlands. Hij wilde absoluut geen boeken lezen etc. We zijn samen de boekenkast opnieuw gaan inrichten, wat een positief effect had op zijn leerproces. Hij vertelde trots aan zijn medeleerlingen hoe mooi de kast was geworden en had gewoon zin om een boek uit te kiezen. Ook zijn ouders waren positief verrast. Bij deze stage ben ik continue bezig geweest om de sfeer in de klas positief te houden. Voor deze leerlingen was het iedere dag weer een overwinning als zij op school waren, dus maakten we van iedere dag een feestje. Ik had mij dan ook geen betere stagebegeleiders kunnen wensen!
Tijdens mijn stage op het speciaal onderwijs in groep 7 heb ik mij ook veel bezig gehouden met de pedagogische competentie. Ik heb mij gefocust op de leerlingen, ik heb geprobeerd hen het vertrouwen te geven. Dit deed ik door middel van spelletjes in de pauze, ik ben bij ze gaan zitten als ze zelfstandig aan het werk gingen en tijdens mijn lessen heb ik mij vooral gericht op positieve feedback naar de leerlingen toe. Ik heb veel gesprekken gevoerd over wat zij in het dagelijks leven doen, waar zij mee bezig zijn gedurende de week. Bij sommige leerlingen kwam er dan echt een gesprek op gang, bij andere leerlingen was dit lastiger. Dit had ermee te maken dat ze het lastig vonden dat ik midden in het jaar in de klas kwam, sommige leerlingen reageerden daar niet goed op. Hoeveel ik ook mijn best deed, bleef het gedurende het jaar moeizaam. Soms mistte er bij mij ook een stukje structuur en houvast, waardoor de leerlingen hier niet goed op reageerden, ze konden niet tegen mijn manier van onderwijs geven. Ik vond het zelf erg lastig dit toe te geven, mijn stagedocent bleef hier maar op door hameren. Ik ben vooral gaan handelen vanuit mijn verwachtingen. Continue aangeven wat ik van de leerlingen verwacht. Dit ging gedurende het stagejaar steeds beter. Een groot leerpunt voor mijn volgende stage is dan ook dat ik met mijzelf afspreek wat verschillende consequenties kunnen zijn, en hier zelf ook volledig achter staan. Een aantal keer heb ik ook de leerlingen gevraagd wat zij verwachten van mij. Ik merkte aan de leerlingen dat ze het fijn vonden dit met mij te bespreken. Bij mijn volgende stage wil ik dit veel eerder inzetten. 

DIDACTISCH BEKWAAM

Tijdens mijn stages heb ik een grote vooruitgang gemaakt wat betreft het maken van lesplanformulieren. Bij mijn stage in het eerste halfjaar heb ik nieuwe onderwijsactiviteiten ontwikkeld. Ik heb een zelfstandigheidstraining ontworpen en heb mij bezig gehouden met de begeleiding van de staatsexamens Nederlands. Gezien de school deze activiteiten nog steeds gebruikt, laat het zien dat de school blij is met de ontwerpen hiervan. Er was veel ruimte voor differentiatie tijdens deze activiteiten. Leerlingen konden het op hun eigen tempo doen. Wel gaf ik hen ook wat 'huiswerk' mee die ze konden uitvoeren gedurende de week op school. Hier hadden ze dan meestal een week de tijd voor. Deze activiteiten zijn ontworpen op het 'samen leren'. We voerden de activiteiten gezamenlijk uit, waardoor iedereen van elkaar kon leren. 
Tijdens het tweede halfjaar heb ik mij ontwikkeld in het formuleren van SMART-lesdoelen. Mijn stagebegeleider heeft hier heel erg de focus op gelegd. In het begin vond ik het erg lastig, vooral om de vakinhoudelijke doelen te formuleren. Naar mate het jaar vorderde, ging dit steeds beter. Het was een kwestie van oefenen. Ook moest ik mij heel strak aan de tijd houden. Een goede tijdsplanning voor de les was daarin belangrijk. Vaak ging een les niet zoals gepland, waardoor ik zelf de structuur een beetje kwijt raakte. Ik had de leerlingen hier veel meer in kunnen betrekken. Ik hield mij te veel vast aan de lessen zoals mijn stagebegeleider wilde dat ik ze gaf. Ik heb daarin mijn zelfregulerend leren te veel losgelaten. Wat wel erg fijn was, was dat ik de lessen die ik 's middags gaf zelf mocht invullen. Dit waren meestal lessen zoals kunst of sociaal-emotionele lessen. Ik merkte hierin heel erg dat wanneer de intro enthousiast en leuk was, de leerlingen ook enthousiaster aan de slag gingen. Tijdens deze stage heb ik niet echt toetsen afgelegd voor mijn lessen. Dit heb ik wel bij de zelfstandigheidstrainingen gedaan. Daar heb ik samen met de leerlingen een soort toetsing ontworpen, door middel van een certificaat. Het certificaat was een stimulering voor de leerlingen om actief met de training mee te doen. 

VAKINHOUDELIJK BEKWAAM

Om de vakinhoudelijke competentie op het gewenste niveau te krijgen, moet ik nog even aan de bak. De rekenlessen die ik heb gegeven, heb ik wel ontworpen op de leerdoelen die de leerlingen moeten beheersen. Voor mij was de methode hierin niet de leidraad van de lessen, ondanks dat mijn stagebegeleider dit wel benoemt in de beoordeling. Ik ben de lessen vaak tussendoor op een andere manier aangevlogen. Zo heb ik bij het onderwerp meetkunde de leerlingen voorwerpen laten opmeten, in plaats van dat zij uit het boek bepaalde centimeters bij voorwerpen moesten linken. Ik heb het leren meer betekenisvol gemaakt voor hen. Dit kreeg ik ook terug van de leerlingen. Bij dit onderwerp heb ik een verband gelegd tussen dat wat zij moesten leren en de werkelijkheid. Bij bepaalde lessen heb ik ook gebruik gemaakt van vakintegratie. Zo heb ik de leerlingen een kwartet over de natuur laten maken. Bij deze lessen maakten ze gebruik van hun creativiteit, maar waren zij ook bezig met aardrijkskunde, biologie en Nederlands. Het was een hele waardevolle les, de leerlingen zijn goed aan de slag gegaan en het resultaat was erg leuk. Aan het einde van dit project hebben we met de hele klas in groepjes kwartet gespeeld. Tijdens deze laatste les lag de focus op communicatie. De leerlingen moesten elkaar vragen stellen, maar ook het stukje win-verlies kwam hierin terug. We hebben van tevoren duidelijke afspraken gemaakt, waardoor de les soepel verliep. 




Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin