Personal Practice Theorie
Wij hebben de opdracht gekregen in jaar twee om een Personal Practice Theory te ontwikkelen. Zo'n PPT ben je continue aan het veranderen, want ook jij als docent bent continue aan het veranderen. Een PPT is iemands privé, geïntegreerd, maar steeds veranderend systeem van kennis, ervaringen en waarden die relevant zijn om te oefenen op een bepaald moment. Waarom is het belangrijk dat jij jij bent en niet een ander? Je bent zelf verantwoordelijk, voor alles wat je doet of wie je bent.
Uiteindelijk vallen deze vier punten allemaal samen tot een geheel. Waar student voice is, is vertrouwen nodig. Door in te zien wat de aspiraties van leerlingen zijn, kun je de leerlingen hun talenten laten ontwikkelen. Door zelf betekenisvol onderwijs te geven, zien de kinderen in dat wat zij leren, ook daadwerkelijk nut heeft voor hun toekomst. Volgens Stevens en Bos (2016) is voor een ontwikkeling van docent motivatie, doorzettingsvermogen, de nodige zelfkennis en zelfvertrouwen nodig. Dit vat mooi samen met waar ik mij als teacher artist mee bezig houd.

Talentontwikkeling
Kijken naar wat een leerling wél kan, in plaats van naar wat een leerling niet kan. Dat staat voor mij centraal in mijn onderwijs op dit moment. Een talent hebben is het vermogen om iets goed te kunnen. Op verschillende vlakken kun je aanleg hebben als je kijkt naar talent: sociale, intellectuele, creatieve, praktische, fysieke maar ook artistieke gebied. Per persoon zal het verschillend zijn op welk vlak en in welke mate jouw talent ligt. Een talent kan naar voren komen in je doen en laten, in activiteiten of bijvoorbeeld op de manier hoe jij met mensen omgaat, hoe jij leiderschap laat zien of hoe jij relaties opbouwt. Continue ben je in ontwikkeling en laat je het beste van jezelf zien. Uiteindelijk is het doel van talentontwikkeling dat je inziet hoe jij betekenisvol kan zijn voor jezelf en voor anderen. (SLO, 2016) Clifton en Buckingham (2001) omschrijven een talent als 'elk zich herhalend patroon van denken, voelen of zich gedragen dat op een productieve manier kan worden ingezet'. Luk Dewulf (2009) beaamt dit en beweert dat het handelen vanuit je eigen talent te herkennen is aan het feit dat deze activiteit of handeling (etc.) je geen of weinig moeite zal kosten. Werken vanuit je talent is vaak gerelateerd aan het ervaren van flow, aldus Csíkszentmihályi (1990). In mijn onderwijspraktijk wil ik het voor elkaar krijgen dat ieder kind ontdekt en ontwikkelt wat zijn/haar talent is.

Betekenisvol leren
Leren betekenisvol maken, hoe doe je dat en waarom is dat het onderwijs van de toekomst? Naar mijn idee focussen de docenten van nu zich nog te veel op het leren uit boeken en het overdragen van kennis voor een toets. Maar wat nou als een leerling geen idee heeft waarom hij deze stof zou moeten weten? Het remt de motivatie om hierover door te leren. (Oers, 2007)
Pas wanneer leerlingen weten waarom ze iets leren, wanneer zij zich uitgedaagd, maar ook betrokken voelen bij het onderwijsproces, pas dan is onderwijs voor leerlingen van betekenis. Dit stelt hoogleraar Onderwijskunde Monique Volman in haar onderzoek naar betekenisvol leren. Ik wil leerlingen laten inzien dat wat zij leren, van waarde is voor hun eigen toekomst. Net als wat wij gedaan hebben met onze PC, wil ik vakoverstijgend onderwijs gaan geven. Uit een rapport van SLO (2016) blijkt dat samenhang tussen verschillende vakinhouden kan bijdragen aan een efficiënter leerproces, het kan bijdragen aan een beter begrip tussen gemeenschappelijke thema's en biedt het meer gelegenheid om gericht met vaardigheden te oefenen. Ik wil leerlingen in het speciaal onderwijs gaan klaar stomen voor de toekomst. Ik wil ze laten zien dat wat zij leren in mijn lessen of hier buiten, ook daadwerkelijk effect kan hebben op hun toekomst.
Pas wanneer leerlingen weten waarom ze iets leren, wanneer zij zich uitgedaagd, maar ook betrokken voelen bij het onderwijsproces, pas dan is onderwijs voor leerlingen van betekenis. Dit stelt hoogleraar Onderwijskunde Monique Volman in haar onderzoek naar betekenisvol leren. Ik wil leerlingen laten inzien dat wat zij leren, van waarde is voor hun eigen toekomst. Net als wat wij gedaan hebben met onze PC, wil ik vakoverstijgend onderwijs gaan geven. Uit een rapport van SLO (2016) blijkt dat samenhang tussen verschillende vakinhouden kan bijdragen aan een efficiënter leerproces, het kan bijdragen aan een beter begrip tussen gemeenschappelijke thema's en biedt het meer gelegenheid om gericht met vaardigheden te oefenen. Ik wil leerlingen in het speciaal onderwijs gaan klaar stomen voor de toekomst. Ik wil ze laten zien dat wat zij leren in mijn lessen of hier buiten, ook daadwerkelijk effect kan hebben op hun toekomst.

Vertrouwen
Zelf ben ik er van overtuigd dat je pas kan ontwikkelen zodra iemand vertrouwen in jou heeft. Ik heb dit zelf zo ervaren tijdens mijn tweede jaar. Marzano (2012) beschrijft in zijn boek de vijf dimensies voor leren/denken. Zo beschrijft hij ook dat een positieve houding over het (eigen) leren en denken centraal staan in het onderwijs. Voorwaarden voor leerlingen om te leren zijn zich veilig voelen in de klas, zich geaccepteerd voelen door medeleerlingen/docent en het vertrouwen hebben in eigen kunnen. Ik ben van mening dat als je vertrouwen krijgt van je docent (of een ander), vertrouwen hebt in jezelf. Als ik als docent of als persoon hen dat vertrouwen geef, zij de persoon worden die ze echt zijn en zich daarin ontwikkelen. Vertrouwen is de basis van een relatie (Overveld, 2017). Daarnaast heb ik geleerd om vertrouwen in mezelf te krijgen. Ik ben gaan inzien dat ook ik mijzelf steeds meer aan het ontwikkelen ben. In de literatuur noemen ze dit 'Self-efficacy beliefs', ook wel 'het vermogen om op te treden' (Bandura, 1997). De laatste tijd ben ik bezig geweest met mijn eigen kunnen. Ik ben op zoek gegaan naar motivatie en heb deze gevonden door zelf het initiatief te nemen. Ook daar heb je vertrouwen in jezelf voor nodig, maar zeker ook dat van een ander.
