TC FRIDAY
ART BASED LEARNING
Brian, Tom en ik zijn bezig gegaan met een maatschappelijke probleem. Door middel van kunst wilden wij het probleem van zwerfafval blootleggen. Hoe? Wij wilden dit doen aan de hand van fotografie. We kozen een aantal confronterende vormen van straatafval om er vervolgens een collage van te maken:
- Afval naast een blikvanger & prullenbak
- Kauwgom op de stoep
- Rommel in het water
Ons doel was om bewustzijn te creëren bij mensen. Zelf merken we dat wij ook bijna 'blind' zijn geworden voor zwerfafval. Als je er niet bewust mee bezig bent is het een blinde vlek en heb je niet door hoeveel zwerfafval er op de straten ligt. Let bijvoorbeeld eens op de kauwgom op stoeptegels.
De afspraak binnen onze groep was om de weken na de opdracht goed om ons heen te kijken en foto's te maken van het zwerfafval om ons heen. Foto's van goede kwaliteit was geen 'must', het hoefde ook niet mooi of kunstzinnig te zijn. We wilden juist confronterende foto's, het echt laten lijken. Het ging ons om het verhaal in de boodschap die de foto geeft en niet de kunstzinnigheid.
Onze collage is uiteindelijk een veelfout van kauwgom op stoeptegels geworden. We deden met de klas een kleine abl opdracht: Visual Thinking Strategies (VTS). We zijn open onze pitch ingegaan. We hebben de klas gevraagd wat zij zagen in deze collage. We hebben geprobeerd aan te sluiten bij de belevingswereld van onze klasgenoten. 'VTS motiveert mensen om een persoonlijke verbinding met een kunstwerk aan te gaan' (Bruijn, 2015). We hoopten dan ook op een confrontatie voor de medestudenten.
Pas na +/- 10 minuten hadden zij door dat het stoeptegels met kauwgom waren. Veel keken naar de structuur van de stenen en de figuren hierin. En dat ondanks dat we zo'n grote kauwgombel rechtsonderin hadden ontworpen!
Hierin valt dus op dat de bevolking echt 'blind' is voor het zwerfafval, of het gewoon niet wilt zien/geloven.

We hebben de collage digitaal gepresenteerd. Dit om verspilling van papier en dergelijke te voorkomen. Dit is duurzaam en hierdoor hadden we aan het einde van de expositie geen foto's die we weg hadden moeten gooien.
LANGUAGE ARTS
NT2 kent 3 fasen
1. Opvangfase: met andere nieuwkomers in één groep. Niet wenselijk voor lange tijd, minder interactie. Integratie komt altijd van twee kanten!
Dit zie ik niet terug op mijn stageschool. Wel heb ik vorig jaar een project gelopen in Enschede, op een school voor leerlingen die net verhuisd/gevlucht zijn naar Nederland. Zij integreren dan een jaar in een klas met 'lotgenoten', hierna zullen zij instromen binnen het reguliere onderwijs.
2. Instapfase: er is nog NT2-hulp buiten de klas. Ondersteuning van CAT in de klas.
Er is geen standaard hulp voor NT2 leerlingen buiten de klas, tenzij dit specifiek wordt aangevraagd. Wanneer leerlingen erg veel moeite hebben met de Nederlandse taal, wordt er samen met de IB'er gekeken naar wat een leerling dan nodig heeft. Hiervoor wordt vervolgens een persoonlijk plan op ontworpen.
3. Doorgroeifase: er is geen ondersteuning meer buiten de klas.
Ik zie voornamelijk deze fase bij mij op school. De leerlingen pakken het eerst op met de IB'er, vervolgens, wanneer zij meer de taal zullen beheersen, gebruiken zij dit weer in de klas. Er zal geen hulp meer zijn buiten de klas.
Op mijn stageschool werken we met Positive Behavior Support. Dit houdt in dat we kijken naar wat een leerling wel kan, en ons hier op focussen. Zo ook bij een leerling die moeite heeft met de Nederlandse taal. Aan de hand van de leervraag vanuit kind, leerkracht en ouders wordt een plan opgesteld wanneer hier behoefte aan is.
Wat belangrijk is bij NT2, is dat de moedertaal onmisbaar is. Wanneer een kind de moedertaal helemaal niet meer mag gebruiken, zal hij/zij blokkeren in zijn eigen ontwikkeling. Schoolse taalvaardigheden zijn taalonafhankelijk. (Dieleman, A. & De Beer, F., 2010).
