BIG IDEA

"Figure out how to create your own space, turn the game around together"  

Rollercoaster

Here we go
On this roller coaster life we know
With those crazy highs and real deep lows
I really don't know why
And I will go
To the farthest place on earth I know
I can travel all the road, you see
'Cause I know you're there with me
You don't have to slow me down
'Cause I will always be around
I will find my way back home
Where magnolia grows, where magnolia grows 

Afgelopen jaar zag er voor mij uit als een rollercoaster. Ik heb ontzettend veel gedaan en er is veel gebeurd. Zo ben ik in augustus begonnen met het bestuursjaar voor mijn studentenvereniging, is mijn oma in november ziek geworden en overleden in mei na een intensief half jaar. In februari heb ik de overstap gemaakt van LVO-gw naar pabo, met daarbij ook een switch van stage. Daarnaast had ik ook nog twee baantjes, huiswerkbegeleiding en de horeca. Ik kan dus wel zeggen dat er veel hoogtepunten, maar ook dieptepunten meespeelden. 
Aan het einde van schooljaar 2018-2019 ben ik uiteindelijk 'gestrand'. De laatste weken van dit jaar kostte het mij teveel moeite om naar school te gaan. Ik heb destijds mijn portfolio wel ingeleverd, maar op de dag van het assessment was het onmogelijk om mijn huis uit te komen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die stelde vast dat ik direct op de rem moest, omdat ik tegen een burn-out aan zat. Mijn batterij was leeg en ik was zelf niet meer in staat om deze op te laden. 
Ik ben veel gaan lezen over dit onderwerp. Zo kwam ik een artikel tegen waarin Schaufeli & Van Dierendonck (1993) drie kenmerken van een burn-out beschreven. Een eerste kenmerk is emotionele uitputting. Dit houdt in dat je een gevoel van leegte en nergens energie voor hebt. Dit kan uiteindelijk leiden tot veel frustratie, wat je energie-level niet bevorderd. Ik had bijvoorbeeld al moeite met boodschappen doen. Ik dwaalde drie kwartier door de supermarkt, zonder uiteindelijk een product in mijn mandje te hebben. Ik was niet reëel tegenover mijn omgeving, elke prikkel was er een te veel.  Een tweede kenmerk is de mentale distantie. Zij leggen uit dat dit je een verminderde betrokkenheid creëert tegenover collega's en je werkveld. Voor mij hield dit in dat ik geen motivatie meer had om naar school te gaan of bezig te gaan voor school. Motivatie heb je nodig om goed te kunnen presteren. Likang Chi (2004) heeft hier een theorie op ontworpen: Achievement Goal Theory. In deze theorie beschrijft hij hoe motivatie en taakprestatie samenhangen. Een derde kenmerk is verminderde competentie. Hierin is vooral het creatieve vermogen belangrijk. Creativiteit is nodig om jezelf te ontwikkelen en succesvol te worden. (Amabile, 1984) Wanneer er een groot beroep wordt gedaan op je eigen creatieve vermogen, raak je meer gemotiveerd, krijgt het leren een grotere diepgang en kwaliteit. (Spencer, Lucas & Claxton, 2012) 
Door al deze kenmerken wordt het steeds lastiger om op school te presteren, je competentieontwikkeling neemt af en er ontstaat mogelijk een negatief zelfbeeld. (Schaufeli & Van Dierendonck, 1993)
Tijdens het schrijven van de herkansing is zijn er veel vorderingen geweest. Zo ben ik via de POH'er doorgestuurd naar ADHD centraal, hier ben ik uiteindelijk gediagnosticeerd met ADHD. Momenteel neem ik hier medicijnen voor en heb ik Cognitieve Gedrags Therapie. Ik ga als een speer, voel mij een stuk beter en heb mijn motivatie meer dan ooit terug voor school.
Uiteindelijk heeft de zware periode aan het einde van het jaar mij dus wel tot iets moois gebracht. Ik heb een diagnose en daardoor veel antwoorden gekregen. Ik vind dat dit een mooi verband houdt met de BIG IDEA. Het 'spel' is voor mij volledig omgekeerd, wat zorgt voor betere prestaties en een beter 'leven'. 



Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin